Στηβ Γιανάκος: I…Loop de Loop – Ξεχωριστά εγκαίνια στη γκαλερί CITRONNE (photo)

Πλήθος φιλότεχνου κοινού παραβρέθηκε στην επιτυχημένη ατομική έκθεση – Στηβ Γιανάκος «I…Loop de Loop», ενός από τους σημαντικότερους Αμερικανούς καλλιτέχνες σήμερα. Το έργο του Γιανάκου, είναι έργο προκλητικό που αρνείται να ενταχθεί σε κατηγορίες.

Επαναπραγματεύεται, με προσωπικό υπόγειο τρόπο, τα όρια ανάμεσα στο προσωπικό και το κοινωνικό, το αθώο και το διεστραμμένο- αντιφάσεις οι οποίες, όμως, συνομιλούν και συγχέονται.

Λία Παπαδαυίδ, Τατιάνα Σπινάρη, Νινέτα Παπαδαυίδ-Πατέρα
Λία Παπαδαυίδ, Τατιάνα Σπινάρη, Νινέτα Παπαδαυίδ-Πατέρα

Πρόκειται για πολυσήμαντο έργο όπου συχνά οι τίτλοι που δίνει ο καλλιτέχνης στα έργα του λειτουργούν συμπληρωτικά με την εικόνα. Ο θεατής καλείται να αποκωδικοποιήσει ένα ατελείωτο παίγνιο με αναφορές slang, αναγραμματισμούς, εσκεμμένη ανορθογραφία.

Εσμέ Μομφεράτου, Δανάη Στράτου, Κατερίνα Δερβένη
Εσμέ Μομφεράτου, Δανάη Στράτου, Κατερίνα Δερβένη

Ο Στηβ Γιανάκος έχει ευδιάκριτες αναφορές, αλλά δυσδιάκριτη ανάγνωση. Μεταπλάθει την πραγματικότητα με καυστικό χιούμορ. Κυριαρχεί ο σεξουαλικός υπαινιγμός, η απομυθοποίηση του κάθε κοινωνικού προτύπου. Ο Στηβ Γιανάκος υποχρεώνει τον θεατή να αποφασίσει ο ίδιος τα όρια.

Ζέτα Αντσακλή, Βένια Δημητρακοπούλου - Τατιάνα Σπινάρη, Δημήτρης Γκοσμάνης
Ζέτα Αντσακλή, Βένια Δημητρακοπούλου – Τατιάνα Σπινάρη, Δημήτρης Γκοσμάνης

Πρωταγωνιστής στην έκθεση του Στηβ Γιανάκου Ι…Loop de Loop… στην CITRONNE Gallery, είναι μια non-binary φιγούρα, ένα ανδρικό πρόσωπο με τσιγκελωτό μουστάκι που τοποθετείται σε διαφορετικά γυναικεία σώματα. Όπως σημειώνει ο καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης Θανάσης Μουτσόπουλος, στο κείμενο του στον κατάλογο της έκθεσης, «πρώτη φορά στο πολύχρωμο σύμπαν του Γιανάκου το gender-bender εμφανίζεται τόσο έντονα. Κατά έναν τρόπο είναι μια φυσική συνέχεια της πρότερης δουλειάς του, όπου η διάλυση και η αποδόμηση των μορφών πρωταγωνιστούσαν. Εξίσου (το gender-bender) προβάλλεται σαν φυσική συνέχεια, λόγω της σεξουαλικής ελευθεριότητας που ανέκαθεν χαρακτήριζε το έργο του. Εξάλλου, ίσως το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο της δουλειάς του καλλιτέχνη ήταν πάντα η αμφισβήτηση και η διάλυση των στερεοτύπων. Το έργο του Στηβ Γιανάκου, το 2023, εμφανίζεται στην πιο πυκνή και πολύπλοκη μορφή του. Ο Στηβ Γιανάκος έχει επεκτείνει και διαφοροποιήσει την κριτική του στο Αμερικανικό Όνειρο, ενώ παράλληλα μοιάζει να αφουγκράζεται τις σαρωτικές κοινωνικές και ανθρωπολογικές αλλαγές που συντελούνται εδώ και κάποια χρόνια. Νομίζω ότι θα είναι μια φάση στην ιστορική του πορεία στην οποία θα επανερχόμαστε τακτικά στο μέλλον…».

Άννα Δρούζα, Μαίρη Φιξ - Αλέξανδρος Κασσανδρινός, Στέλα Καπεζάνου
Άννα Δρούζα, Μαίρη Φιξ – Αλέξανδρος Κασσανδρινός, Στέλα Καπεζάνου

Στηβ Γιανάκος – βιογραφικό

O Στηβ Γιανάκος γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1938 και σπούδασε στο Pratt Institute. Άρχισε να δραστηριοποιείται καλλιτεχνικά στα μέσα της δεκαετίας του 1960, όταν κυριαρχούσε η Pop Art. Του απονεμήθηκαν σημαντικά βραβεία και υποτροφίες, επί παραδείγματι η υποτροφία Guggenheim (1995) και το βραβείο Pollock-Krasner (1996). Τα έργα του συμπεριλαμβάνονται στις σημαντικότερες δημόσιες συλλογές της Αμερικής: στο MoMA, στο Guggenheim, στο Whitney Museum, στο Brooklyn Museum, στο Neuberger Museum, στο Contemporary Arts Museum (Houston), στο San Francisco Museum of Art, στο Contemporary Arts Museum (Chicago), στο University Museum (Berkeley), στις συλλογές του Ιδρύματος Judith Rothschild Contemporary και της Τράπεζας Chase Manhattan, καθώς και στις συλλογές του CNAP στη Γαλλία. Έχει πραγματοποιήσει πάνω από σαράντα ατομικές εκθέσεις παγκοσμίως σε γνωστά μουσεία και αίθουσες τέχνης: Guggenheim, PS1 (MoMA) στις γκαλερί Leo Castelli, Marian Goodman και Barbara Gladstone. Έχει, επίσης, συμμετάσχει σε δεκάδες ομαδικές εκθέσεις με άλλους σημαντικούς Αμερικανούς καλλιτέχνες -ενδεικτικά: MoMA, Brooklyn Museum, Queens Museum στη Νέα Υόρκη, Bonnefantenmuseum στο Μάαστριχτ. Το 2017 το Musée des Beaux Arts de Dole στην Γαλλία παρουσίασε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση του καλλιτέχνη.

Διάρκεια: 9 Φεβρουαρίου – 24 Μαρτίου 2023 Στην CITRONNE Gallery

(φωτο: studio Panoulis)

opinion-google-news-2

Σχετικά άρθρα