Εθνική Πινακοθήκη: Αυτός είναι που έκλεψε τον ανεκτίμητης αξίας πίνακα του Πικάσο (video)

Ενώπιον του ανακριτή αναμένεται να οδηγηθεί την Τετάρτη ο δράστης της κλοπής των δύο πινάκων ανεκτίμητης αξίας του Πικάσο και του Μοντριάν από την Εθνική Πινακοθήκη.

Στην απολογία του ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής περιέγραψε με κάθε λεπτομέρεια βήμα βήμα την κλοπή των πινάκων, τον Ιανουάριο του 2012.

Ο δικηγόρος του Σάκης Κεχαγιόγλου, μιλώντας στο MEGA σημείωσε ότι ο κλέφτης και όχι ληστής 49χρονος, καθώς δεν χρησιμοποίησε βία για να αποσπάσει τους πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν, είναι γνήσιος λάτρης της τέχνης.

«Είμαι πεπεισμένος ότι είναι λάτρης της τέχνης. Η εξήγηση που μου έδωσε με έπεισε ότι δεν αποπειράθηκε να πουλήσει τα έργα τέχνης, δεν υπάρχει τέτοια πληροφορία. Κατά λογική συνέπεια δεν υπάρχει και άλλος λόγος για τον οποίο να κρατούσε αυτά τα έργα», ανέφερε ο συνήγορος του 49χρονου και σημείωσε επίσης ότι σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται η πράξη του, ωστόσο «έχει δείξει ειλικρινή μεταμέλεια».

Εθνική Πινακοθήκη - Πικάσο - Μοντριάν
Εθνική Πινακοθήκη – Πικάσο – Μοντριάν

Ο δικηγόρος εξήγησε ότι χαρακτηριστικό της ειλικρινούς του μεταμέλειας, είναι το γεγονός ότι ενώ θα μπορούσε να είχε πωλήσει τους πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν δεν το έκανε, ενώ συνεργάστηκε και με τις Αρχές στην ανεύρεση των κλοπιμαίων.

«Αν πραγματικά επιδίωκε να τους πουλήσει, θα μπορούσε να το έχει πετύχει. Οι πληροφορίες που έχω είναι ότι δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο που να αποδεικνύει ότι επιδίωξε να τους πουλήσει», ανέφερε ο Σάκης Κεχαγιόγλου, μιλώντας στο MEGA.

Σύμφωνα με τον κ. Κεχαγιόγλου, πέρα από την αγάπη του για την τέχνη, ο 49χρονος δεν είχε άλλο κίνητρο για την κλοπή των πινάκων του Πικάσο και του Μοντριάν, ενώ όπως φαίνεται από τα στοιχεία έδρασε μόνος του.

https://youtu.be/aoerSfdjBS0

Πώς σχεδίασε την κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη

Ο 49χρονος μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη από ένα μπαλκόνι, ανοίγοντας απλά την μπαλκονόπορτα. Αμέσως βρέθηκε πίσω από μια γυψοσανίδα και άρχισε να χτυπά ο συναγερμός, τον οποίο λίγο αργότερα ο φύλακας απενεργοποίησε πιστεύοντας ότι υπήρχε κάποιο τεχνικό πρόβλημα.

«Για περίπου 6 μήνες πριν από την κλοπή έκανα πολλές επισκέψεις… Λόγω της ενασχόλησης μου με τις οικοδομές γνώριζα τα οικοδομικά υλικά και μπορούσα να καταλάβω που υπήρχε τσιμεντένιος τοίχος και πού γυψοσανίδα. Καθόμουν ώρες στο εσωτερικό παρατηρώντας όχι μόνο τα έργα τέχνης αλλά και τη διαμόρφωση του χώρου τη συμπεριφορά των φυλάκων, πού υπήρχαν παράθυρα, κάμερες… Επίσης το ίδιο έκανα και στον περιβάλλοντα χώρο. Έπαιρνα καφέ και καθόμουν για ώρες γύρω από την πινακοθήκη», ανέφερε στην απολογία του ο 49χρονος.

Όπως εξήγησε ο 49χρονος, προμηθεύτηκε ό,τι χρειάστηκε για την κλοπή από το Μοναστηράκι. «Πήγα στο Μοναστηράκι, αγόρασα μαύρες αρβύλες, υφασμάτινα γάντια, μαύρο παντελόνι, ένα μαύρο μπλουζάκι, μια μαύρη κουκούλα που άφηνε ακάλυπτα μόνο τα μάτια και ένα μαύρο σάκο… Από τα οικοδομικά μου εργαλεία χρησιμοποίησα ένα σφυρί, ένα σιδερένιο καλέμι και ένα κοπίδι. Η επιλογή της ημέρας της κλοπής ήταν τυχαία» ανέφερε στους αστυνομικούς.

Επιπλέον, περιέγραψε ότι έμενε στο σπίτι θείου του ενώ περιέγραψε αναλυτικά τη διαδρομή, πώς πήρε τρένο, μετρό και κατέβηκε στον Ευαγγελισμό.

Ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής που έκλεψε Πικάσο και Μοντριάν
Ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής που έκλεψε Πικάσο και Μοντριάν
Επέστρεψε στο σπίτι με ταξί με του πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν

Συνεχίζοντας τη λεπτομερή περιγραφή του ο δράστης είπε ότι μπήκε μπουσουλώντας στην αίθουσα και έλεγξε αν δουλεύουν τα ραντάρ του συναγερμού.

«Επειδή δεν άκουσα κανέναν συναγερμό υπέθεσα πως ο φύλακας τον είχε απενεργοποιήσει. Σηκώθηκα όρθιος και βρέθηκα μπροστά στον πίνακα του Πικάσο. Τον ξεκρέμασα με την κορνίζα που ήταν βαριά, τον άφησα στην άκρη της σκάλας και πήρα άλλον έναν πίνακα του Μοντριάν ενώ ξεκρέμασα έναν ακόμη», πρόσθεσε στην απολογία του.

Όπως είπε ο 49χρονος χρειάστηκε 5 με 7 λεπτά για να βγάλει τις κορνίζες γιατί δεν χωρούσαν στο σάκο.

«Δεν θυμάμαι πως τις έβγαλα…Έβαλα στο σάκο τους δυο πίνακες και εκείνη την ώρα άκουσα τον φύλακα να έρχεται και να φωνάζει κλέφτης- κλέφτης σταμάτα. Δεν γύρισα να τον κοιτάξω καθόλου. Σηκώθηκα και χωρίς να πως τίποτα κάνοντας τρία τέσσερα βήματα χώθηκα στην τρύπα που είχα ανοίξει ανάμεσα στις γυψοσανίδες. Βγήκα στο ταρατσάκι και πέρασα στο πεζοδρόμιο. Τη στιγμή εκείνη μου φαίνεται ότι κόπηκα από κάποια γυαλιά πήρα ένα χαρτί που είχε επάνω του ένα σχέδιο το οποίο ήταν έκθεμα σκούπισα το χέρι μου και το έβαλα στην τσέπη μου. Βγήκα στην Λ. Β. Κωνσταντίνου τρέχοντας άκουγα τον συναγερμό της πινακοθήκης να χτυπάει και σειρήνες περιπολικών, μπήκα στην αποθηκούλα απέναντι από το πάρκο… Οι αστυνομικοί έψαξαν το πάρκο αλλά δεν άνοιξαν την αποθήκη γιατί η πόρτα ήταν κλειστή. Βγήκα μετά από πολύ ώρα. Πήγα στη στάση του λεωφορείου».

Ο 49χρονος επέστρεψε σπίτι με ταξί. «Τους πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν αρχικά τους έκρυψα σε έπιπλο της μεγάλης τουαλέτας στο σπίτι. Τα ρούχα και τα εργαλεία τα πέταξα τις επόμενες ημέρες στα σκουπίδια», ανέφερε.

Πού είχε κρύψει τον πίνακα του Πικάσο

Ο 49χρονος είχε τους δύο πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν στο σπίτι του μέχρι πριν από λίγο καιρό. Αποφάσισε να τους κρύψει εκτός του σπιτιού του, θορυβημένος από τα δημοσιεύματα, λίγο πριν από τα εγκαίνια της Πινακοθήκης, ότι οι Αρχές είναι πολύ κοντά στην εξιχνίαση της υπόθεσης.

Έτσι, τότε, πήρε τους πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν, που μέχρι τότε έκρυβε σε μια κρύπτη στο μπάνιο του, και τους έκρυψε στο εξής σημείο: Στην επαρχιακή οδό Κουβαρά-Κερατέας, μετά το Πόρτο Ράφτη, δεξιά προς Κουβαρά, στο πρώτο παγκάκι δεξιά, στο πλάτωμα, μετά από περπάτημα 300 μέτρων σε ένα ρέμα.

Λέανδρος Ρακιντζής για Εθνική Πινακοθήκη: To 2012 υπήρχε μόνο ένας φύλακας

«Το 2012 ήμουν Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης. Τότε διέταξα κατεπείγουσα έρευνα για τις διοικητικές ευθύνες για την κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη. Πραγματικά υπήρχε πρόβλημα φυλάξεως. Υπήρχε μόνο ένας φύλακας. Είχαν έλλειψη προσωπικού», δήλωσε στην ΕΡΤ ο Λέανδρος Ρακιντζής διαπρεπής νομικός και πρώην ανώτατος κρατικός λειτουργός.

Μιλώντας στην εκπομπή «Συνδέσεις» για τις σοβαρές ελλείψεις που εντόπισε στο πόρισμα που είχε δημοσιεύσει τότε ο κ. Ρακιντζής ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Oι φύλακες χρησιμοποιούνταν στην γκαρνταρόμπα λόγω ελλείψεως προσωπικού. Μέχρι και μπαταρίες δεν είχαν τα κινητά τους ή τα συστήματα συναγερμού. Όλα αυτά τα κατέγραψα σε μια έκθεση. Υπεβλήθησαν πειθαρχικές ποινές στο κατώτερο προσωπικό. Από εκεί και πέρα έκλεισε η Πινακοθήκη. Συγχαίρω και την αστυνομία που βρήκε τα έργα και τον δράστη και ελπίζω να λάβουν τώρα μέτρα για να αποφύγουμε τέτοια γεγονότα».

Απαντώντας στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων για την κατάσταση που επικρατούσε στην Εθνική Πινακοθήκη εννέα χρόνια πριν, ο πρώην Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης είπε: «Δεν ξέρω αν ήταν στοχευμένη η κλοπή του Πικάσο ή αν κλάπηκε από εκεί επειδή ήταν κοντά στην είσοδο. Πάντως εκείνο που είναι βέβαιο είναι ότι τέτοιο διακεκριμένο έργο δεν μπορεί να πωληθεί στην αγορά.

Κατόπιν της εκθέσεως μου μετά ελήφθησαν μέτρα. Στην Πινακοθήκη μπαινοβγαίνουν διάφοροι. Δεν μπορείς να ξέρεις πώς επιλέγουν τα έργα και πως τα κλέβουν. Έχω δικάσει διάφορες κλοπές ως αρεοπαγίτης και παλαιότερα. Πάντα βρίσκονται οι κλεμμένοι πίνακες, αλλά δυστυχώς παθαίνουν ζημιές. Αυτό είναι το ατύχημα».

Σε ότι αφορά την διαλεύκανση της υπόθεσης ανέφερε ότι «πλέον προχωράμε με πιο σύγχρονα μέσα: παρακολουθήσεις, κάμερες. Η αστυνομία έχει προχωρήσει πάρα πολύ και εξιχνιάζει εγκλήματα. Πάντως όλοι πρέπει να έχουμε το μυαλό μας και να δαπανούμε χρήματα για να κρατήσουμε το επιθυμητό επίπεδο ασφαλείας».

Σχολιάζοντας τις φήμες που είχαν κυκλοφορήσει στην αρχή του χρόνου για την τότε εξιχνίαση της υπόθεσης ο κ. Ρακιντζής απάντησε ότι είχε γράψει σχετικό άρθρο και αναφέρθηκε στον ρόλο του υποκόσμου.

«Ξέρετε υπάρχει ένα διεθνές κύκλωμα που διακινεί τέτοια έργα. Για παράδειγμα, τα κλεμμένα έργα των Ναζί βρέθηκαν μετά από 50-70 χρόνια. Κυκλοφορούν, αλλά σε κάποια φάση κάποια πληροφορία έρχεται σε γνώση της αστυνομίας και εντοπίζεται το έργο τέχνης. Υπάρχουν διεθνείς συμβάσεις που προστατεύουν τέτοια έργα και δεν μπορούν να βγουν στην ελεύθερη αγορά. Υπάρχουν και έργα που δεν βρέθηκαν ποτέ, γι’ αυτό και πρέπει να διαφυλάξουμε τους καλλιτεχνικούς μας θησαυρούς. Και πάλι συγχαρητήρια στην αστυνομία».

opinionleader.gr - google news

Δείτε επίσης:

Μονή Πετράκη: Αυτός είναι ο ιερέας που έριξε το βιτριόλι στους Μητροπολίτες (video)

Σχετικά άρθρα