Έρχονται απαγορεύσεις και συγκεκριμένες ζώνες σταθμεύσεις για τα ηλεκτρικά πατίνια στο Δήμο Αθηναίων, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του kathimerini.gr.
Αυστηρή διαχείριση, προκαθορισμένα σημεία στάθμευσης, ζώνες απαγόρευσης και χαμηλής ταχύτητας προβλέπει ο νέος κανονισμός του Δήμου Αθηναίων για τα ηλεκτρικά πατίνια, ο οποίος έρχεται προς τελική διαβούλευση πριν από την ψήφισή του από το δημοτικό συμβούλιο. Οι κανόνες και τα πρόστιμα για χρήστες και εταιρείες.
Ένα αυστηρότερο μοντέλο για την κυκλοφορία και τη στάθμευση των ηλεκτρικών πατινιών στο κέντρο της πρωτεύουσας φέρνει ο Δήμος Αθηναίων με τον νέο διαμορφωμένο κανονισμό για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα, ο οποίος έρχεται προς τελική διαβούλευση πριν από την ψήφισή του από το δημοτικό συμβούλιο.
Μετά τη δημοσίευση του κανονισμού σε δημόσια διαβούλευση το καλοκαίρι του 2025, όπου υποβλήθηκαν 128 σχόλια πολιτών καθώς και παρατηρήσεις από εταιρείες, φορείς και δημοτικές παρατάξεις, η αρχική πρόταση για «υβριδικό» μοντέλο διαχείρισης των πατινιών απορρίφθηκε και επιλέχθηκε ένα αυστηρό «κλειστό» μοντέλο (Full Regulation).

Αυστηρή διαχείριση και προκαθορισμένες ζώνες
Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, τα πατίνια θα σταθμεύουν αποκλειστικά σε προκαθορισμένες ζώνες που ορίζει ο δήμος. Θα απαγορεύεται η ελεύθερη ή «μεικτή» στάθμευση, όπως πάνω σε πεζοδρόμια ή έξω από οργανωμένες θέσεις, ενώ η κάθε εταιρεία ενοικίασης θα διαθέτει συγκεκριμένες θέσεις ανά περιοχή. Η Δημοτική Αστυνομία θα επιτηρεί την εφαρμογή του κανονισμού και θα επιβάλλει πρόστιμα σε εταιρείες και χρήστες.
Βάσει της τεχνικής έκθεσης που υλοποίησε ο δήμος, υπολογίζεται πως στο κέντρο της Αθήνας κυκλοφορούν σήμερα περίπου 2 με 3 χιλιάδες πατίνια. Ο αυξημένος αριθμός τους αλλά και η μη ύπαρξη ενός μοντέλου κυκλοφορίας έχουν δημιουργήσει προβλήματα στάθμευσης. Ενδεικτικά τον Ιανουάριο 2025, σε ελέγχους στους βασικούς άξονες της πόλης καταγράφηκαν πάνω από 45 παραβάσεις στάθμευσης σε μόλις μία ημέρα, σε ράμπες, διαβάσεις και οδηγούς τυφλών.

Ζώνες απαγόρευσης και χαμηλής ταχύτητας
Πλήρης απαγόρευση κυκλοφορίας και στάθμευσης ισχύει σε σημαντικούς χώρους της πόλης με ιδιαίτερο πολιτιστικό ενδιαφέρον και πυκνή παρουσία πεζών και τουριστών, όπως είναι η ζώνη της Ακρόπολης, ο Ναός του Ολυμπίου Διός, ο Λόφος Αρδηττού, το Παναθηναϊκό Στάδιο και η ευρύτερη περιοχή του Ψυρρή. Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται ο Εθνικός Κήπος, ο Κήπος του Ζαππείου, το Πεδίον του Αρεως, ο Λυκαβηττός και άλλες περιοχές με παρόμοια χαρακτηριστικά.
«Η κυκλοφορία σε πεζόδρομους και πλατείες θα γίνεται με μέγιστη ταχύτητα 6 km/h, ενώ όπου η κυκλοφορία επιτρέπεται το όριο φτάνει τα 25 km/h», προσθέτει η κ. Ευαγγελίδου.
Ήδη σύμφωνα με τον ΚΟΚ τα πατίνια δεν επιτρέπεται να κινούνται σε δρόμους με όριο ταχύτητας πάνω από 50 km/h. Ωστόσο, ο κανονισμός του Δήμου Αθηναίων υποχρεώνει τους οδηγούς να μην κινούνται ούτε στους δρόμους όπου το όριο ήταν μέχρι 50 km/h. Οι δρόμοι είναι: Ερμού (από πλατεία Συντάγματος έως Αιόλου), Αιόλου (από Ερμού έως Σοφοκλέους), λεωφόρος Αλεξάνδρας (από λεωφόρο Κηφισίας/Βασιλίσσης Σοφίας έως Πατησίων) και στη λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας (από Λ.Β. Κωνσταντίνου/Αρδηττού έως Λ.Β. Αμαλίας).

Στάθμευση μόνο σε οργανωμένες ζώνες
Με τη στάθμευση να γίνεται σε προκαθορισμένα σημεία, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, οι θέσεις έχουν τοποθετηθεί κοντά σε σταθμούς ΜΜΜ και κεντρικά σημεία, ενισχύοντας τη συνδυαστική μετακίνηση. Σύμφωνα με την κ. Ευαγγελίδου υπάρχει πρόβλεψη ειδικά στο κέντρο της πόλης τα σημεία στάθμευσης να έχουν ακτίνα απόστασης μικρότερη ή ίση των 300 μέτρων, που ισοδυναμεί με πέντε λεπτά περπάτημα.
Κανόνες και πρόστιμα για χρήστες και εταιρείες
Οι εταιρείες οφείλουν να τηρούν τις παραχωρημένες ζώνες στάθμευσης και να απομακρύνουν, άμεσα, εγκαταλελειμμένα οχήματα.
Οι εταιρείες με τη σειρά τους οφείλουν να ενημερώνουν ψηφιακά για τις επιτρεπόμενες θέσεις στάθμευσης μέσα στην εφαρμογή, όπως και να τηρούν τις παραχωρημένες ζώνες και να απομακρύνουν, άμεσα, εγκαταλελειμμένα οχήματα. Οι θέσεις παραχωρούνται με άδεια χρήσης κοινόχρηστου χώρου και καθορισμένο τιμολόγιο. Σε περίπτωση συστηματικής παραβίασης, προβλέπεται ανάκληση της άδειας λειτουργίας ή και πρόστιμα.
Τέλος, οι περιοχές απαγόρευσης κυκλοφορίας πατινιών θα πρέπει να φέρουν ανάλογη σήμανση.













